POLSKA

wprowadzenie

Przedszkole // 01
 

Przedszkolaki zapoznają się z symbolami narodowymi, dowiadują się, że flaga Polski jest biało-czerowna, itp. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. rysowanie symboli narodowych na konturach mapy Polski na kartach A1

B. dyskusja grupowa z dokumentacją wypowiedzi przedszkolaków - JESTEM POLAKIEM

C. rysowanie Polski na kartkach A1 przyklejonych do podłogi: mają do dyspozycji kredki, mazaki, klej, kaszę, liście, itp.

D. tworzenie wielkoformatowej gry planszowej: SYMBOLE POLSKI

 

Szkoła // 01
 

Uczniowie zapoznają się z wyjątkowymi miejscami w naszym kraju. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. dyskusja dokumentowana - NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCA W POLSCE

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com o Polsce

C. przygotowywanie wielkoformatowych prac indywidualnych z użyciem mazaków, kredek, farb, kaszy, liści... NASZ KRAJ

D. przygotowanie gry planszowej o Polsce

 

główne miasta w Polsce

Przedszkole // 02
 

Przedszkolaki zapoznają się najpiękniejszymi miejscami w Polsce. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. rysowanie najpiękniejszych miejsc w Polsce na kartach A1

B. szukanie miast Polski na tablecie w programie GOOGLE EARTH - wirtualna mapa Ziemi

C. rysowanie Polski z zaznaczeniem najpiękniejszych miejsc na kartkach A1 przyklejonych do podłogi: mają do dyspozycji kredki, mazaki, klej, kaszę, liście, itp.

 

Szkoła // 02
 

Uczniowie zapoznają się z głównymi miastami w Polsce. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. praca pisemna na wielkoformatowych kartach: NAJWAŻNIEJSZE MIASTA W POLSCE

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com o głównych miastach w Polsce

C. GOOGLE EARTH - wyszukiwanie miast w Polsce na wirtualnej mapie Ziemi

 

DODATKOWO:

Kraków – smok wawelski,  zamek na Wawelu, jaka rzeka przepływa przez to miasto (Wisła)

Poznań – ratusz i koziołki, rogale marcińskie, rzeka Warta

Warszawa – pomnik syrenki, Pałac Kultury i Nauki, Stare Miasto, rzeka Wisła

Wrocław – Stare Miasto, kopalnie, węgiel, Odra

Gdańsk – stocznia, fontanna Neptuna, żuraw, Stare Miasto (temat 03), bursztyn, Wisła

Zaznaczyć miasta na mapie Polski. Opowiedzieć o każdym z miast, przeczytać legendy. 

autor: mgr Anna Drozdecka

GDAŃSK - MOJE MIASTO

Przedszkole // 03
 

Przedszkolaki zapoznają się z najpiękniejszymi miejscami w Gdańsku. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. rysowanie mapy Gdańska  na kartach A1 z zaznaczeniem gdzie mieszkają - praca z GOOGLE EARTH

B. dyskusja dokumentowana na kartach A1 - GDAŃSK MOJE MIASTO

C. rysowanie Gdańska z zaznaczeniem najpiękniejszych miejsc na kartkach A1 przyklejonych do podłogi: mają do dyspozycji kredki, mazaki, klej, kaszę, liście, itp.

D. wykonanie wielkoformatowej makiety Gdańska z materiałów recyclingowych (butelki PET, rolki od papieru toaletowego, kratki po jajkach...)

 

Szkoła // 03
 

Uczniowie zapoznają się z najpiękniejszymi miejscami w Gdańsku. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. praca pisemna na wielkoformatowych kartach: PLAN WYCIECZKI PO GDAŃSKU DLA OSOBY Z INNEGO KRAJU

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com Gdańsk moje miasto

C. rysowanie mapy Gdańska  na kartach A1 z zaznaczeniem gdzie mieszkają - praca z GOOGLE EARTH

D. wielkoformatowa gra planszowa - NAJFAJNIEJSZE MIEJSCA W GDAŃSKU

 

DODATKOWO:

Na planie miasta Gdańska można zaznaczyć ciekawe zabytki, miejsce, w którym znajduje się Gedania. Najlepiej stworzyć legendę i umieścić ją pod planem miasta. Można również zaznaczyć na mapie kierunki (w którą stronę należy się kierować, żeby pojechać w góry, w którą nad morze,  w którą stronę na Mazury lub Pomorze Zachodnie). Wyjaśnić oznaczenia na mapie (drogi, budynki mieszkalne, fabryki, tereny zielone, rzeki).

autor: mgr Anna Drozdecka

rośliny i zwierzęta w Polsce

Przedszkole // 04
 

Przedszkolaki zapoznają się ze światem zwierząt i roślin w Polsce. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. rysowanie ulubionych zwierząt i roślin występujących w Polsce na kartach A1 przyklejonych do podłogi 

B. WIELKOFORMATOWA GRA PLANSZOWA - jakie to zwierze/ jaka to roślina?

C. rysowanie mapy Polski na kartach A1 przyklejonych do podłogi z zaznaczeniem zwierząt i roślin występujących w Polsce; dzieci mają do dyspozycji kredki, mazaki, klej, kaszę, liście, itp.

 

Szkoła // 04
 

Uczniowie zapoznają się z różnorodnym światem zwierząt i roślin w Polsce. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. praca pisemna na wielkoformatowych kartach: MOJE ULUBIONE ZWIERZĘTA I ROŚLINY W POLSCE

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com o głównych roślinach i zwierzętach w Polsce

C. tworzenie mapy Polski na kartach A1 z zaznaczonymi miejscami gdzie najczęściej występują dane zwierzęta i rośliny typowe dla regionu

 

DODATKOWO:

Co to są Parki Narodowe? (Zaznaczenie trzech Parków Narodowych na mapie Polski)

a) drzewa iglaste - różnica między świerkiem a sosną – spacer

b) drzewa liściaste – dąb, kasztanowiec (obrazki)

c) krzewy – malina, czarny bez (obrazki), sposoby wykorzystania owoców np. soki

d) zioła – mniszek lekarski, krwawnik, (co to są zioła? , przechowywanie ziół), zawód – zielarz

e) kwiaty – mak, dzika róża (pokaz kwiatów, ziarna maku i owoce róży zastosowanie), róża w bukietach, goździk

Co to jest kwiaciarnia?, zawód – florysta, układanie bukietów przez dzieci

Zwierzęta pod ochroną (np. żubr, bóbr, orzeł)

f) zwierzęta leśne  (mysz, kuna, bóbr, zając, sarna, łoś, dzik, żubr, orzeł, jaskółka,  sikorka, dzięcioł, kruk), wspomnieć o zawodzie leśnika

g) zwierzęta gospodarskie (świnia, krowa, owca, królik, koza, kura, kogut, indyk, kaczka, gęś), wspomnieć o zawodzie hodowcy np. kur

Makieta przedstawiająca gospodarstwo ze zwierzętami, las z jego mieszkańcami, rodzaje poznanych drzew, krzewów, ziół, kwiatów

autor: mgr Anna Drozdecka

MORZE BAŁTYCKIE

Przedszkole // 05
 

Przedszkolaki oglądają krótki film o Morzu Bałtyckim. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. wykonanie wielkoformatowej makiety Morza Bałtyckiego z materiałów recyclingowych (butelki PET, rolki od papieru toaletowego, kratki po jajkach...)

B. dyskusja dokumentowana na kartach A1 - CO ŻYJE W MORZU BAŁTYCKIM?

C. przygotowanie akcji SPRZĄTANIE PLAŻY - podział zadań i wybór terminu wyprawy

 

Szkoła // 05
 

Uczniowie zapoznają się z filmem: ILE KROPEL WODY JEST W MORZU BAŁTYCKIM? Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. realizacja zajęć z portalu SCENARIUSZE LEKCJI

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com: CO ŻYJE W MORZU BAŁTYCKIM?

C. przygotowanie akcji SPRZĄTANIE PLAŻY - podział zadań i wybór terminu wyprawy

DODATKOWO:

a) ryby w morzu – śledź, dorsz, makrela (pokaz ryb z degustacją)

b) inne zwierzęta zamieszkujące Bałtyk

c) zawód – rybak

d) Co to jest sztorm?

e) zanieczyszczenie morza

Można zrobić statek z kartonów.

autor: mgr Anna Drozdecka

tradycyjne potrawy w Polsce

Przedszkole // 06
 

Przedszkolaki zapoznają się z tradycyjną kuchnią polską. Następnie na stanowiskach na sali wybierają przygotowywanie typowych polskich potraw z przyniesionych na zajęcia produktów:

 

A. placki ziemniaczane - ZOBACZ PRZEPIS

B. racuchy drożdżowe - ZOBACZ PRZEPIS

C. chłodnik ogórkowy - ZOBACZ PRZEPIS

 

Szkoła // 06
 

Uczniowie zapoznają się z tradycyjną kuchnią polską. Następnie na stanowiskach na sali wybierają przygotowywanie typowych polskich potraw z przyniesionych na zajęcia produktów:

 

A. placki ziemniaczane - ZOBACZ PRZEPIS

B. racuchy drożdżowe - ZOBACZ PRZEPIS

C. chłodnik ogórkowy - ZOBACZ PRZEPIS

 

SŁAWNI POLACY

Przedszkole // 07
 

Przedszkolaki zapoznają się z historią sławnych ludzi z Polski. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. opowieści o sławnych ludziach z Polski

B. przedszkolaki przygotowują się do przedstawienia - każdy wybiera jedną z osób z opowiadań i przedstawia jej historię

C. rysowanie dowolnej postaci wybranej z opowieści na kartach A1

 

Szkoła // 07
 

Uczniowie zapoznają się z historią sławnych ludzi z Polski. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. praca pisemna na wielkoformatowych kartach: POLAK, KTÓRY JEST DLA MNIE WZOREM DO NAŚLADOWANIA

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com SŁAWNI POLACY

D. wielkoformatowa gra planszowa - SŁAWNI POLACY

 

DODATKOWO:

Zadanie dla dzieci. Do zdjęć sławnych Polaków przyporządkować jeden atrybut, który wiąże się ze sławnym Polakiem np.:

 Mieszko I – krzyż, chrzcielnica, Mikołaj Kopernik – Układ Słoneczny; Maria Skłodowska-Curie –  narzędzia chemiczne (zlewki, pipety itp.); Henryk Sienkiewicz – książka, pióro i kałamarz;  Józef Piłsudski – koń, szabla, wojsko; Mirosław Hermaszewski – prom kosmiczny, strój kosmonauty; Tony Halik – torba podróżna, kontynenty; Marek Kamiński – zdobywca dwóch biegunów polarnych; Jan Paweł II – krzyż, piuska, ornat; 

autor: mgr Anna Drozdecka

POLSKIE WYNALAZKI

Przedszkole // 08/09
 

Przedszkolaki zapoznają się z najlepszymi polskimi wynalazkami. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. projektowanie własnej gry planszowej

B. projektowanie własnego wynalazku

Zajęcia w oparciu o konkurs Ambasador Szkolnej Wynalazczości.

 

Szkoła // 08/09
 

Uczniowie zapoznają się z najlepszymi polskimi wynalazkami. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. projektowanie własnej gry planszowej

B. projektowanie własnego wynalazku

Zajęcia w oparciu o konkurs Ambasador Szkolnej Wynalazczości

DODATKOWO:

1. Enigma - maszyna do rozwiązywania szyfrów. Zabawa w szyfrowanie wiadomości.

2. Kamizelki kuloodporne (Jan Szczepanik)

3. ręczny kasownik do biletów (Jan Józef Baranowski)

- zrobić kasownik wykorzystując do tego dziurkacz; zrobić bilety własnego projektu, omówić co zawiera bilet (datę, numer np. tramwaju, cenę)

- można to połączyć z zabawą w kolej, jedno dziecko może być konduktorem, drugie – osobą obsługującą semafor, wspomnieć znaną bajkę pt.: „Tomek i przyjaciele”

- rozmowa z dziećmi na temat różnych środków transportu, którymi można podróżować po uprzednim zakupie biletu

4. semafor kolejowy (Jan Józef Baranowski)

- zabawa w kolej

5. projektor filmowy (Kazimierz Prószyński, bracia Lumiere)

6. wycieraczka  do samochodu (wymyślił Józef Hofmann, ale patent został przyznany Irlandczykowi)

7. sztuczna kość  - (biochemicy z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, pracami kierowała prof. Grażyna Ginalska)

8. samochód meleks z silnikiem elektrycznym (używany na polach golfowych, firmach pogrzebowych, na lotniskach), wymyślono w fabryce w Mielcu

autor: mgr Anna Drozdecka

demokracja, konstytucja, prawa dziecka

Przedszkole // 10
 

Przedszkolaki zapoznają się z prawami dziecka opracowanymi przez Rzecznika Praw Dziecka. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności:

 

A. przygotowują listę najważniejszych praw dziecka

B. dyskusja dokumentowana na kartach A1 - DO CZEGO MAJĄ PRAWO DZIECI A DO CZEGO DOROŚLI?

C. przygotowanie listy PRZEDSZKOLNYCH PRAW DZIECKA

 

Szkoła // 10
 

Uczniowie zapoznają się z głównymi miastami w Polsce. Następnie na stanowiskach na sali wybierają spośród przygotowanych aktywności na podstawie scenariusza:

http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/scenariusz/po-co-nam-konstytucja/zobacz

 

A. praca pisemna na wielkoformatowych kartach: CZYM JEST DEMOKRACJA?

B. prezentacja w prezi.com/ popplet.com : PO CO NAM KONSTYTUCJA?

C. KTO RZĄDZI W POLSCE - dyskusja dokumentowana na kartach A1